Nu har vi ny bloggadress....

Och självklart är det samma entreprenöriella innehåll. Men i en helt ny förpackning.

www.eplpedagogerna.blogspot.com

tisdag 23 februari 2010

Att vara en "doer"!!!!!!!!!!

För en tid sedan undertecknade både Enköping och Upplands Väsby kommun ett samarbetsavtal. Visst om man bara lyssnar på själva namnet så låter det ganska torrt och tråkigt. Men förmodligen har man fel när man tänker så........En tanke med avtalet är ju att försöka få till ett större kontaktnät mellan kommunernas olika förvaltningar. Och självklart kommer man att tänka på Entreprenörskap i skolan.

Det är säkert så att både Enköping och Upplands Väsby har en del att lära varandra när det gäller just entreprenöriellt lärande. I Väsby har man under en längre tid insett fördelarna med förhållningssättet och därför har många delar av verksamheten kommit långt när det gäller just entreprenörskap i skolan. Man har också hittat vettiga och begripliga formuleringar när man beskriver sin entreprenöriella satsning. Det handlar om:

  • att ha en förmåga och vilja att komma framåt.
  • att våga göra fel och lära sig under tiden.
  • att vara en "doer".

Nu är det bara hoppas att alla vackra formuleringar om ett samarbete leder fram till någonting konkret..............om det ska hända några "underverk" måste båda parter, på olika nivåer, verkligen visa att man är en "doer".

fredag 19 februari 2010

Det klart att Björklidenhus nappar på våra bidrag!

I dag har 8C fått fram några finalister, alltså bidrag som ska gå vidare för bedömning hos Björklidenhus. Vi har fått fram många riktigt bra bidrag men vi har valt att välja ut de som klassen trodde på mest på. Onekligen är det ganska spännade........kommer det att bli så att Björklidenhus nappar på något av våra förslag?......är det så att man tänker använda någon av våra idéer i sin reklamkampanj?

Det är ju faktiskt så att vi har fler bidrag på gång. 8E jobbar i samma "projekt" men deras bidrag dyker upp efter sportlovet.........men så kan det ju vara ibland. Det är inte alltid så lätt att leverera........


























onsdag 17 februari 2010

Entreprenörskap blir obligatoriskt!

Äntligen börjar det hända någonting på skolområdet. Förändringar är på gång och först ut är Skolverkets tankar kring nya gymnasieskolan. Det som är mest spännande är att Entreprenörskap nu kommer att bli obligatoriskt på många gymnasieprogram. Lägg där till att entreprenörskap blir ett valbart ämne i nästan alla andra program. Vilket framsteg för gymnasieskolan, GRATTIS!!!!!!!!! Det är inte undra på att man blir lite avundsjuk......nä, inte så lite heller. Vi blir riktigt avundsjuka på gymnasiets nya möjligheter...

Men det är ju inte bara gymnasiet som ska förändras. Grundskolans förslag till förändring börjar så sakta ta form. Nu kan man ju bara hoppas att entreprenörskap kommer att bli ett eget ämne i grundskolan också..........

Visst det kanske är att dra på för stora växlar men ändå.......Vi, Johnny och Sara, som redan räknar oss som eldsjälar vet ju att det finns många vinster att göra räknat i olika kunskapskvaliteter, t.ex: bearbeta, kritiskt granska, värdera och sist men inte minst kunna tillämpa ett demokratiskt arbets- och beslutssätt.

måndag 15 februari 2010

"Uppdrag Björklidenhus"

Nu är det sista veckan för "Uppdrag Björklidenhus". I dag är det 8E som har hittat formen. Arbetet pågår för fullt och intresset är det inget fel på.

Vad händer här då?? Jo, det är Linnea och Max som är fullt upptagna med att fixa till en häftigt layout.


Assar och Philip visar stolt upp sitt förslag.........intresse, hårt arbete och engagemang ger resultat. Men visst börjar det brinna i knutarna..... på fredag ska allt vara klart, in i minsta detalj.

Om man ska försöka sig på en sammanfattning av "Uppdrag Björklidenhus" kan man konstatera att tasigförsamheten har stått högt i kurs under våra so- och bildlektioner. Det blir ett helt annat "drag" när våra elever känner att man gör någonting som någon verkligen vill ha. Och på köpet får man äkta kreativitet när den är som bäst.

Några av våra entreprenörer

Nu har det varit storsamling igen. 9C och 9E har verkligen kommit igång. Många affärsídéer är riktigt, riktigt häftiga. Det märks att vi har med ungdomar att göra..........många av idéerna skulle vuxna överhuvudtaget inte komma på tanken att ta fram.

Det är inte bara affärsidéerna som börjar ta form. Nu börjar företagsnamnen att se verklighetens ljus.

Här är några av våra entreprenörer:
  • LERK - Rebecca, Elias, Kathlina och Linn
  • Team-serious - Rasmus, Henrik och Johan
  • Ungt arbete - Anis, Ida, Alexander och Emma
  • VUDD (Vi underlättar din dag) - Erik, Michaela och Madde
  • Abakejja - Erik, Josefine, Alexander och Adam

Bakom alla företagsnamn finns schyssta affärsidéer. Flera av våra entreprenörer har redan haft riktiga företagskontakter och man har fått positiva vibbar...........

Det är häftigt att se elever som tar för sig.....många som normalt inte gör så mycket väsen av sig kommer fram i ljuset. I år känns det som om vi har många grupper med en bra balans, alltså att man besitter olika kompetenser. Vår utgångspunkt är ju att en grupp ska dra nytta av varandra och det känns som om vi är en bra bit på väg.

Visst börjar det kännas att det är många saker som ska falla på plats innan mässan men det gäller att vara på.....idag har vi haft ett UF-företag på besök. Nu handlar det om webb och design med två unga entreprenörer från WGY. Förhandlingar pågår, vi får väl se om vi får till ett samarbete. Utsikterna är goda...

torsdag 11 februari 2010

Dilemma för en entreprenör

Den som vill vara drivande i skolan stöter för eller senare på problem. Det är ju faktiskt så att allting kostar pengar...........för vår del handlar det om ganska små pengar. Men nog så viktiga.......

Visst är det så att vi får en del ekonomiska bidrag, både från skolledningen och från näringslivsservice. Och självklart är vi oerhört tacksamma för det. ..........problemet är att vi inför varje liten utgift måste stå med mössan i hand och bocka och be om ekonomiska medel.........

Det här påverkar ju oss som entreprenörer, jo vi räknar oss faktiskt som det, .........vi känner oss inte självständiga. Det här gör att det är svårt att fatta snabba beslut.....och det egna drivet och tasigförsamheten riskerar att naggas i kanten. Det här med självständighet under ansvar är viktigt för att kreativitet och tasigförsamhet ska växa. Det gäller både för elever och för oss lärare som är involverade i processen.

Vad kan vi lära oss av det här: Jo, vi behöver våga "släppa" våra elever och ge så bra förutsättningar som möjligt. Bra idéer ska inte bromsas, de ska uppmuntras. Det är alldeles för lätt att säga varför när någonting nytt är i görningen. Men det måste ju var minst lika lätt att säga VARFÖR INTE? .....och på så vis bidra till att kreativa tankar tar ett steg till.

Om vi ska kunna vidareutveckla våra entreprenöriella idéer behöver vi få känna oss mer självständiga. Det är nog dags att försöka söka ekonomiska medel utanför skolan, NUTEK kan ju var ett alternativ. Det är i alla fall värt ett rejält försök. Vi lärare är ju ofta snabba med att påpeka att eleverna ska ta kontakter utanför skolan.........självklart ska ju inte vi vara sämre.

Vi har sagt det förut men det tål att upprepas: Att vara en entreprenör är inte alltid så lätt - men det är förbaskat roligt...

onsdag 10 februari 2010

En ganska vanlig onsdag!

Vi, alltså Johnny och Sara Bruun, har en stor förmån. Inte nog med att vi är so-lärare. Vi har också förmånen att kunna arbeta med entreprenöriellt lärande inom ramen för so-ämnet. Och faktiskt - det är inte bara våra elever som gör enorma framsteg varje dag.........vi är också med på samma resa.........det här är en resa med intresserade, positiva och entusiastiska elever....vad mer kan man önska sig?

Entreprenörskap på Bergvreten en ganska vanlig onsdag. Idéerna är många och tasigförsamheten hög. Intresset är så stort att man knappt lägger märke till fotografen som går runt.

Marcus Dolfie flyttar runt sina uppslag på tavlan........processen är i full gång. Marcus Ch och
My funderar över tänkbara lösningar. Det handlar om att pröva, förkasta och pröva igen......












I dag hade 8C två lektioner med entreprenörskap på schemat. Och det verkar som om alla grupper tog sig an marknadsföringsuppdraget på största allvar. Det mest spännande är ju att alla löser sina problem på sitt eget sätt.............

Här kan man se Fredrik och Nenne i ett schysst samarbete.....här handlar det om att tänka nytt, pröva idéer, lösa problem, bearbeta och sammanställa olika uppgifter........det som krävs för uppgiften är ett eget driv och en stor portion tasigförsamhet.........och det finns det gott om





tisdag 9 februari 2010

Processen har startat!

I dag startade processen på allvar. Uppdraget tillsammans med Björklidenhus är i gång hos både hos 8C och 8E.

Det här handlar om att utveckla företagsamma lärprocesser som styrs av lust, mod och kreativitet. Det betyder också en extra utmaning för oss lärare.....nu gäller det att ge eleverna stöd, uppmuntran samt visa att vi också är delaktiga i processens olika steg....... och det mest spännande av allt, INGEN har något facit!!!!!

Vad uppdraget egentligen innehåller får bli en "affärshemlighet".....det får helt enkelt avslöjas senare. Men ett smakprov på själva processen kan vi leverera redan idag.




























måndag 8 februari 2010

En kreativ måndag!

Det blev en kreativ måndag för 9C och 9E. Upplägget för dagen handlade främst om att få syn på vilka styrkor och kompetenser som varje gruppmedlem har. Därefter skulle man jobba vidare med sina förslag till affärsidéer.

Vår uppgift som lärare blev att bestämma tid med varje grupp. Alla "företag" ska nämligen ha coaching. Vi har goda erfarenheter när det gäller coaching och entreprenöriellt lärande. Våra coachingsamtal från förra året är uppgraderade och utvecklade en hel del. Och tanken är ju att varje grupp ska få coaching en gång per vecka.

Oftast handlar det om att se och lyssna på alla goda idéer som våra elever har. Man behöver helt enkelt visa att man tror på dem och att deras arbete är viktigt. Dessutom har vi ju möjlighet att handleda varje grupp så att det verkligen sker en kunskapsutveckling. Vi kan också diskutera betygskriterierna och visa vad som krävs för de olika kvalitativa nivåerna.

I dag kom våra åttor tillbaka efter PRAO-veckorna. Det gör att vi åter igen kan ta tag i uppdraget som vi fått av Björklidenhus. Det kommer att bli bråda dagar eftersom allt ska vara klart innan sportlovet. Men det kommer att fungera....Vi har ju både so- och bildtimmar till förfogande.

söndag 7 februari 2010

Veckan som gått!

Säga vad man vill om våra lokaltidningar men de har förstått att det entreprenöriella lärandet är någonting som är av allmänt intresse. Senaste veckan har Entreprenörerna på Bergvreten uppmärksammats av både Enköpingsposten och ENA/HÅBOTIDNINGEN.

Naturligtvis är det ju kul för våra elever när massmedia dyker upp och gör bra reportage. Och självklart sporrar det 9c och 9E lite extra när man känner att det är skarpt läge. Men det är ju inte bara Entreprenörerna på Bergvreten som får draghjälp. Hela kommunen får ju lite extra skjuts när det gäller Entreprenörskap i skolan..........

.

torsdag 4 februari 2010

Allt är inte guld och gröna skogar!

I dag blev det samling i C-matsalen och nästan alla 45 eleverna var på plats. Helst av allt skulle man önska att man hade en annan lokal för en så stor grupp elever. Matsalen fungerar men den är långt i från optimal för entreprenöriell verksamhet. Den är inte särskilt bra för undervisning överhuvudtaget.

Vilken företagare bjuder in sina medarbetare till konferens i en matsal samtidigt som det slamras och låter i hela köket. Nä, just det......ingen skulle väl ens tänka tanken. Men i skolan ska det vara okey.......och samtidigt förväntas eleverna uppnå olika kunskapsmål.

Ett av våra dilemman är att vi hela tiden störs av förberedelserna inför lunchen. Självklart måste ju kökspersonalen kunna göra sitt jobb utan att springa på tå för våra nior. Samtidigt borde det vara självklart att skolan ska kunna tillhandahålla en vettig lokal där man kan bedriva undervisning på rimliga villkor. Helt klart måste någonting göras åt saken.......det kanske är så att vi blir tvingade att söka oss utanför skolan. Men å andra sidan så behöver det ju inte vara någon nackdel, tvärtom. Det klart att det går att hitta lokaler utanför skolan.......frågan är väl om någon verkligen har försökt.......Om ingen annan gör det får vi väl göra det själva, vi har ju ett bra kontaktnät och nu ska det utnyttjas.

Matsal eller inte men i dag var det första dagen som våra elever träffades ordentligt i sina "företagsgrupper" På dagens program fanns tre uppdrag som varje grupp skulle ta tag i.

För det första skulle alla grupper utse en person som skulle bli ansvarig för dokumentationen under hela resan.

För det andra fick varje grupp i uppdrag att inventera vilka kompetenser som finns att tillgå i företaget. Och man blir nästan häpen när man ser vilka kompetenser som gömmer sig hos våra tonåringar "Jag är riktigt bra på att skriva och dessutom tycker jag att det är kul, jag gillar att ringa och bestämma möten, en mästare på att komma på nya idéer, jag löser problemen, att jobba med design är min grej och när det handlar om datorer fixar jag det mesta, gäller det att var social och fixa schyssta kontakter är det någonting för mig."

För det tredje var det dags att börja spåna fram egna affärsidéer.

Om man ska sammanfatta starten måste man nog säga att det gick riktigt bra. Många schyssta tankar och ídéer spånades fram. Men framför allt tyckte man att det var roligt.....det fanns en motivation och en drivkraft som var stark.

Visst har vi en kanske två grupper som inte hittade gnistan idag.....så kan det ju vara ibland. Men det är ju här vår roll som pedagoger kommer in. Vi behöver helt enkelt gå in med riktad coaching i den eller de grupper det gäller. Det är ju här som våra kvaliteter som pedagoger gör sig gällande. Att arbeta med entreprenörskap i skolan innebär inte att man som elev "utses" för någon gör-det-själv-kurs. Tvärtom så finns vi med under hela processen. Det gör att vi kan individualisera och hitta det som gör att varje elev kan få utvecklas utifrån sin bästa förmåga.


onsdag 3 februari 2010

ENWIS tar ton!

Vilken härlig stämning på GOD MORGON ENKÖPING! Den här morgonen var det fullsatt, alltså omkring 11o personer. Och alla hade samma intresse, att försöka fläta samman skola och näringsliv. Det kändes åtminstone så......

Den här gången var det ju extra intressant för oss i skolan eftersom ENWIS var en av värdarna för frukostmötet. Just den här morgonen hade ENWIS en stark och representativ trio på plats i morgonsoffan. Självklart var ordföranden Johan Riesten på plats. Och i sitt sällskap hade han Hans Sundström och Sara Bruun.

Det är ju extra kul att grundskolan får var med i sådana här sammanhang och ingen kunde väl missa att Sara gjorde en mycket god insats samtidigt som hon fick möjlighet att slå ett slag för Entreprenörerna på Bergvreten.




En annan mycket intressant gäst var Johan Rådmark från Framtidens skola. Hans syn på den traditionella skolan är inte nådig.....men väl så intressant. Många varianter av entreprenöriellt tänkande finns i huvudet på den mannen. Man kan bara hoppas att både skolledare och pedagoger får möjlighet att lyssna på Johan. Det kanske till och med är så att vi ska försöka få Johan Rådmark att besöka våra níor........vi fick faktiskt en pratstund så kontakten är på gång......

Sist men inte minst kan vi konstatera att vårt kontaktnät ökar för varje vecka. Det betyder att vi har lärt känna fler företagare som vill ha ett samarbete med skolan på ett eller annat sätt.

Om vi får säga det själva så har vi blivit riktigt bra kontaktbyggare. Träning ger färdighet eller handlar det om tasigförsamhet.......?????

Men det är ju så att tasigförsamhet är ingenting man bara står och raljerar om i klassrummet........det är ett förhållningssätt både för lärare och elev. Helt enkelt att gå från ord till handling.

När det gäller morgondagen blir det storsamling för våra nior. Det är första tillfället efter kick-offen. Nu gäller det att tänka olika affärsidéer och olika kompetenser........onekligen riktigt spännande.....det brukar ju inte bli som man tänkt sig - men det brukar bli bra ändå.

tisdag 2 februari 2010

Dagen efter!

Måndagens inspirationsdag har redan givit ringar på vattnet. Det klart att det är roligt när man får härliga och positiva kommentarer från våra elever........ett begrepp som redan har tagit plats hos våra nior är just ordet "tasigförsamhet". Det går inte att missa att det blev en riktigt bra start på den entreprenöriella resan......... Självklart var det många elever som var lite extra nyfikna på bloggen. Bilderna från etappen i fullmäktigesalen var det många som ville se.

Inte nog med det.......reportaget i Enköpingsposten var riktigt bra. Man lyckades lyfta våra elever och projektet i sin helhet. Självklart är det härligt när massmedia verkligen visar att man vill vara med och lyfta kommunens storsatsning när det gäller entreprenörskap i skolan.

Men man slutar sig aldrig att förvånas när man arbetar i Enköping.........ännu en gång kommer det positiva mail, telefonsamtal och kommentarer från det lokala näringslivet. Det klart att det värmer lite extra när man får positiv feedback från olika företagare........det är ingen som helst tvekan att vi är inne på rätt spår.

Nästa spår växlar vi in på redan på under tidig onsdagsmorgon. Redan klockan 07.00 beger vi oss till Klara Hall. Just den här onsdagen är det ENWIS som står som en av värdarna på GOD MORGON ENKÖPING. Vår uppgift blir att fortsätta sprida information kring det goda samarbetet mellan skola och näringsliv. Förhoppningsvis utökar vi vårt nätverk med fler intressanta företag.

måndag 1 februari 2010

En dag med "tasigförsamhet"!


ENTREPRENÖRERNA PÅ BERGVRETEN KÖR I GÅNG SIN "FÖRETAGSRESA" MED EN PROFFSIG KICKOFF!












Det blev ju en helt fantastisk kick-off. ALLA elever var på ett strålande humör och våra inbjudna gäster såg till att budskapet gick rakt in i hjärtat hos våra elever. Efter den här dagen vet alla elever vad som gäller. Nu är det fullfart framåt - målet är Enköpings företagsmässa i början av maj. Nu är det affärsidéer, företagande och Drömpriset som upptar allas tankar.




En riktig kick-off ska ju börja med med mingel. Självklart gäller det även Entreprenörerna på Bergvreten.




Kathlina, Rebecca och Elias verkar trivas med minglandet..........

Efter en mycket proffsig inledning av företagaren Fredrik Hjort var det dags för Cissi att ta över. Vi fick en presentation av Drömpriset.........det var knäppt tyst i fullmäktigesalen och alla satt nog mest och funderade hur man skulle kunna bli en vinnare........







Fredrik minglar runt bland eleverna och diskuterar UPPDRAGET.






UPPDRAGET innebär att varje "företagsgrupp" ska designa en pizzakartong till olika målgrupper. Den ena kartongen ska tilltala ungdomar, den andra ska gå rakt in i hjärtat hos pizzasugna pensionärer.

Innovationsrådgivaren Olle från ALMI var en av våra spännande gäster.



Här är Olle i fullgång och diskuterar med Mikaela, Joel och Julia...........alla vill ju förstås vinna dagens tävling..............Det var en enorm aktivitet i fullmäktigesalen under förmiddagen, oerhört imponerande.


Innan dagen var över hade juryn med Olle, Fredrik och Cissi fattat sitt beslut. De hade utsett en vinnande grupp. Det var en grupp som uppvisade ett utmärkt samarbete och en fantastisk kreativitet. Man hade helt enkelt fångat uppgiften och riktat in sig på sina målgrupper.






Våra proffsiga domare......!!!!!!!!!!










GRATTIS!!!
Värdiga vinnare av UPPDRAGET år 2010!