Nu har vi ny bloggadress....

Och självklart är det samma entreprenöriella innehåll. Men i en helt ny förpackning.

www.eplpedagogerna.blogspot.com

torsdag 26 augusti 2010

Coaching - ett verktyg för likvärdiga betyg!

Skolan behöver hitta nya grepp för att öka kvaliteten i undervisningen. Ett grepp som vi, Sara och Johnny, har testat är regelbunden coaching av våra "medarbetare". Inte nog med att vi sett en fantastisk utveckling. Våra "medarbetare" efterfrågar våra coachingtillfällen allt mer.....

Och det är nog så att coaching är en av hörnstenarna om man vill utveckla den entreprenöriella pedagogiken.....och det är ju precis det som vi vill. En coachande kultur ger ett öppet klimat som i sin tur uppmuntrar till att tänka om och tänka nytt.

Men vi pedagoger ska ju inte bara vara kunniga ämnesprofeter och professionella vägledare. Vi har ju ett även ett mycket ansvarsfullt uppdrag....nämligen ATT SÄTTA LIKVÄRDIGA BETYG. Det betyder att alla elever ska bedömas utifrån de kriterier som Skolverket har satt upp.

Och det är faktiskt här som coachingen kommer in ännu en gång............regelbunden coaching är inte bara vägledning. Det är även ett utmärkt tillfälle att få syn på de kunskapskvaliteter som aldrig går att mäta på ett "vanligt" prov eller i ett "vanligt"klassrum. Många elever som inte kommer till sin rätt i den traditionella skolkulturen lyckas ofta nå mycket högre betyg med hjälp av det entreprenöriella förhållningssättet........

Under de två senaste läsåren har vi sett hur regelbunden coaching får våra "medarbetare" att växa...... Det skapas alltså utrymme för ett ökat självförtroende.....och i slutändan får vi en stabil och mycket positiv kunskapsutveckling.

Visst finns det väl en och annan pedagog som rynkar på näsan åt coachingen som verktyg i skolan. Men ett coachande arbetssätt förbereder ungdomar på den kultur som råder i arbetslivet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar