Nu har vi ny bloggadress....

Och självklart är det samma entreprenöriella innehåll. Men i en helt ny förpackning.

www.eplpedagogerna.blogspot.com

torsdag 4 februari 2010

Allt är inte guld och gröna skogar!

I dag blev det samling i C-matsalen och nästan alla 45 eleverna var på plats. Helst av allt skulle man önska att man hade en annan lokal för en så stor grupp elever. Matsalen fungerar men den är långt i från optimal för entreprenöriell verksamhet. Den är inte särskilt bra för undervisning överhuvudtaget.

Vilken företagare bjuder in sina medarbetare till konferens i en matsal samtidigt som det slamras och låter i hela köket. Nä, just det......ingen skulle väl ens tänka tanken. Men i skolan ska det vara okey.......och samtidigt förväntas eleverna uppnå olika kunskapsmål.

Ett av våra dilemman är att vi hela tiden störs av förberedelserna inför lunchen. Självklart måste ju kökspersonalen kunna göra sitt jobb utan att springa på tå för våra nior. Samtidigt borde det vara självklart att skolan ska kunna tillhandahålla en vettig lokal där man kan bedriva undervisning på rimliga villkor. Helt klart måste någonting göras åt saken.......det kanske är så att vi blir tvingade att söka oss utanför skolan. Men å andra sidan så behöver det ju inte vara någon nackdel, tvärtom. Det klart att det går att hitta lokaler utanför skolan.......frågan är väl om någon verkligen har försökt.......Om ingen annan gör det får vi väl göra det själva, vi har ju ett bra kontaktnät och nu ska det utnyttjas.

Matsal eller inte men i dag var det första dagen som våra elever träffades ordentligt i sina "företagsgrupper" På dagens program fanns tre uppdrag som varje grupp skulle ta tag i.

För det första skulle alla grupper utse en person som skulle bli ansvarig för dokumentationen under hela resan.

För det andra fick varje grupp i uppdrag att inventera vilka kompetenser som finns att tillgå i företaget. Och man blir nästan häpen när man ser vilka kompetenser som gömmer sig hos våra tonåringar "Jag är riktigt bra på att skriva och dessutom tycker jag att det är kul, jag gillar att ringa och bestämma möten, en mästare på att komma på nya idéer, jag löser problemen, att jobba med design är min grej och när det handlar om datorer fixar jag det mesta, gäller det att var social och fixa schyssta kontakter är det någonting för mig."

För det tredje var det dags att börja spåna fram egna affärsidéer.

Om man ska sammanfatta starten måste man nog säga att det gick riktigt bra. Många schyssta tankar och ídéer spånades fram. Men framför allt tyckte man att det var roligt.....det fanns en motivation och en drivkraft som var stark.

Visst har vi en kanske två grupper som inte hittade gnistan idag.....så kan det ju vara ibland. Men det är ju här vår roll som pedagoger kommer in. Vi behöver helt enkelt gå in med riktad coaching i den eller de grupper det gäller. Det är ju här som våra kvaliteter som pedagoger gör sig gällande. Att arbeta med entreprenörskap i skolan innebär inte att man som elev "utses" för någon gör-det-själv-kurs. Tvärtom så finns vi med under hela processen. Det gör att vi kan individualisera och hitta det som gör att varje elev kan få utvecklas utifrån sin bästa förmåga.


1 kommentar:

  1. Jag följer med stort intresse er blogg. Blir glad inombords av vad ni gör :-)

    SvaraRadera