Nu har vi ny bloggadress....

Och självklart är det samma entreprenöriella innehåll. Men i en helt ny förpackning.

www.eplpedagogerna.blogspot.com

söndag 21 november 2010

Man tänker så det knakar på många håll!

Oj, vad hela Sverige försöker få till det entreprenöriella lärandet i skolan just nu..........och man tänker så det knakar på många håll.... Men ska man lyckas på bred front så måste det ske en integrering med de "vanliga " skolämnena.

Att genomföra en tidsbegränsad entreprenöriell aktivitet på tex elevens val räcker inte.....Om man tittar runt i det entreprenöriella Skol-Sverige så är det alldeles för mycket jippobetonad verksamhet...... och visst kan det vara ett sätt att få i gång det entreprenöriella tänkandet. Men när jippot är över och alla dragplåster åkt hem är risken stor att man faller tillbaka i gamla mönster.

Vi, Sara och Johnny, ser ju det entreprenöriella förhållningssättet som en seriös och naturlig del av so-ämnena.........men någon jippoverksamhet tänker vi inte lägga ner tid på.

Ska det bli en förändring måste det entreprenöriella lärandet finnas med som en naturlig del av bedömningen i alla ämnen.

Och ska det bli verklighet så måste Sveriges pedagoger förändra sitt sätt att göra bedömningar. Man måste våga lita på sin egen bedömarkompetens och gör bedömningar under själva processen.

Det är alltså dags att plocka fram den formativa bedömningen. Alltså en bedömning som ska stimulera till ökat lärande och förmågan att värdera det egna arbetet. På skolspråk betyder det att fokus för bedömningsarbetet ligger i processen...........

Motsatsen är den summativa bedömningen där man kontrollerar kunskap vid ett visst tillfälle, tex genom ett prov. Och visst kan skolan syssla med summativ bedömning ibland. Men om det entreprenöriella förhållningssättet ska få fotfäste behövs en förskjutning i lasten när det gäller bedömning.......formativ eller summativ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar